• Pierre Bourdieu, #metoo og strukturperspektivets revansje 

      Sørensen, Rønnaug; Nilsen, Rune Åkvik (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Pierre Bourdieu, #metoo and the revanche of the structural perspective. Research on sexual harassment in the 1990s was not recognized. There was a lack of cultural resonance against sexual harassment. We discuss why there ...
    • Skoleprestasjoner og psykiske vansker blant barn på skolen 

      Kanagasingam, Thivikka (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven har utforsket hvordan det norske skolesystemet møter utfordringene og mulighetene som presenteres av elever med innvandrerbakgrunn, med et spesielt søkelys på jenter. Gjennom en grundig analyse av intervjuer ...
    • Ubehagelig for hvem? - Kjønn i digitale læremidler 

      Grønbeck, Eilin; Karlsen, Mari Synøve (Master thesis, 2023)
      I samfunnsfaget i Fagfornyelsen 2020 er formål at elevene skal bli aktive medborgere, og en forutsetning for dette er kunnskap om politikk og samfunn. Faget skal også legge opp til kritisk tenkning og et ønske om å søke ...
    • Ubehaget i samfunnsfag 

      Stenersen, Christian Jelvez (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke opplevelser lærere har, knyttet til ubehagelige temaer i samfunnsfag. Motivasjonen for å undersøke dette nærmere, har kommet av at jeg selv har vært i ubehagelige ...